Łódzka Kolej Aglomeracyjna czeka aktualnie na czternaście nowych pociągów. Na tym zakupy dla wojewódzkiego przewoźnika jednak się nie skończą. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony nowy przetarg na jeszcze dłuższe składy. Ma być ich nawet 18.
Pociągi Flirt 3 od Stadlera i Impuls 2 z Newagu - łącznie 39 składów już kursuje po województwie łódzkim i nie tylko. Część z nich to pociągi trójczłonowe, a niektóre są również pojazdami dwutrakcyjnymi, które mogą obsługiwać odcinki niezelektryfikowane.
Więcej pasażerów, dłuższe składy Spółka ŁKA, chociaż wiele kwestii zostało już dogranych, cały czas przygotowuje się do uruchomienia połączeń przez
kolejowy tunel średnicowy. Okazuje się także, że w planach są nowe zakupy taboru. Takich pociągów przewoźnik jeszcze nie ma.
– W lutym będziemy ogłaszać kolejny przetarg na zakup kolejnych sześciu pociągów z opcją na dwanaście. Tym razem już pięcioczłonowych, bardziej przyjaznych dla podróżnych. Szczególnych dla tych, którzy zabierają ze sobą rower – mówiła w Wieczorze Samorządowym w Radiu Łódź Marszałek Województwa Łódzkiego Joanna Skrzydlewska.
Skrzydlewska dodała, że podróże z jednośladami są coraz popularniejsze pośród mieszkańców regionu. – Chcemy mieć takie pociągi, które mają więcej przestrzeni również do przewozu rowerów – zaznaczyła.
Zapowiadany przetarg to wynik konsultacji rynkowych, które przeprowadzone były jesienią 2024 roku. Do dalszego etapu zaproszeni zostali: Stadler, Newag, Pesa oraz FPS. H. Cegielski. Biorąc pod uwagę kwestię przetargu i czas na wyprodukowanie pojazdów, te mogą trafić do województwa łódzkiego nie wcześniej niż w połowie 2028 roku.
Elfy 3 w Łódzkiem do końca 2026 roku
Nie można jednak zapominać, że w fabryce bydgoskiej Pesy produkowane są
elektryczne zespoły trakcyjne Elf 3. W połowie stycznia tego roku prezes ŁKA Maciej Sobieraj pokazał zdjęcie gotowego i pomalowanego pudła jednego z tych pociągów. Wiosną mają być już prowadzone jazdy testowe.
– Mamy zamówionych czternaście pociągów trzyczłonowych, które będą dostarczane na rzecz ŁKA od marca do czerwca 2026 roku – potwierdziła Joanna Skrzydlewska. Wcześniej, bo do końca 2025 roku przewoźnik otrzyma cztery jednostki z tego kontraktu, które były częścią zamówienia podstawowego.
Zamówione EZT-y wyposażone będą w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, biletomat czy uchwyty na rowery. Dodatkowo znajdzie się we wnętrzu strefa dla rodzin z dziećmi, w której w stolik wbudowana zostanie gra. Trójczłonowa jednostka przewiezie do 350 pasażerów, w tym 160 osób na miejscach siedzących.
Umowę na dostawę Elfów 3 bydgoska Pesa oraz Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego
podpisali w lutym 2023 roku. Nowe trójczłonowe jednostki mają kosztować blisko 500 mln złotych (140,1 mln - zamówienie podstawowe, 350 mln - dodatkowe składy).